Fra mit fotoarkiv: Tidligt forår i Nordsjælland

Velkommen til musikhjemmesiden

Denne hjemmeside henvender sig til alle med interesse for klassisk musik.

Siden indeholder en række faglige oplysninger samt relevante link, der måske kan hjælpe i den musikalske hverdag. Tryk på en af hovedmenuerne og der vil fremkomme diverse undermenuer.

Er du interesseret i at deltage i et af ensemblerne, er du meget velkommen til at sende en mail.

God fornøjelse!

Er Carl Nielsen på vej ind i det gode selskab ?

... Og hvem siger klassisk musik er kedelig?

Hjemmesiden administreres af:

Musikinstrumenter: Cello, cembalo

Orkester: Medlem af Nordsjællands Sinfonia

http://www.nssi.dk (læs om kommende koncerter)

Nytårskoncert med Nordsjællands Sinfonia på Københavns Rådhus

Sammenspil:

Vores kammermusikgrupper:

Kammersjukkerne: 4 violiner, bratsch, cello, bas cembalo/piano + lejlighedsvis fløjter.

Strygekvartet: 2 violiner, bratsch, cello.

Boccherini Kvintetten: 2 violiner, bratsch, 2 celli 

TrioTravers: 2 fløjter, cello, cembalo.

Interesseret i at deltage? Skriv til dua@mail.dk

Vores strygekvartet

Gustav Leonhardt: "En god ensemblespiller, spiller ikke kun sin stemme, men spiller stykket"

"Musik på hjernen"

Vidste du at:

Ordet Amatør kommer af Amare fra latin - elske. Betegnelse for et menneske med lidenskabelig eller kærlighedsfuld tilgang til et område i livet...i vores tilfælde musikken.

Vise ord:

BEMÆRK DETTE:

I konkurrencen "Spil for livet" sagde dommerne følgende til de kandidater der ikke gik videre:

"Du hyggespiller for dig selv" 
"Du skal ud over rampen"
"Du skal overdrive 100%"
"Rør mig når du spiller" 
"Du skal fortælle en historie" 
"Du skal have viljekraft" 
"Du skal kæmpe for hver en node"
"Musikken skal komme indefra"

Da Pablo Casals, som 85 årig i et interview, blev spurgt om hvorfor han stadig øvede sig 5 timer om dagen, svarede han:
"Fordi jeg bliver bedre" !!!

Carl Ph. E. Bach - komponisten der som den første indførte følelser (sturm und drang) i musikken, mente: 

"Man skal spille musik med sjælen og ikke som dresserede fugle". 

Humor:

Under en orkesterprøve råber dirigenten: "2. trompet er for kraftig". 1. trompeten svarer: "Ja, men han er slet ikke kommet endnu"..."så sig det til ham når han kommer". 
Dirigenten var Sir Tomas Beecham

Saxofon, er det eneste instrument, der lyder ligedan før man har lært det, mens man lærer det og når man har lært det.
Storm P.

Vidste du at:

Karlskirche - Wien

Ordet barok stammer fra det portugisiske ord "barocco" som betyder ru eller uregelsmæssigt formet perle. Barokken startede i midten af 1600 tallet i Italien og stilen bredte sig herfra ud over Europa. Barokkens stil er overdådig, svulmende og farverig og slog igennem indenfor alle kunstarter som fx. skulptur, arkitektur, maleri og musik. Også påklædningen var påvirket, hvilket udmyntede sig i overdådige rober.  
 

Alt i barokken gik ud på at imponere, vise magt og materialisere den stigende velstand. Barokken havde meget fokus på det dramatiske, spillet mellem lys og skygge og klanglig farve og bevægelighed i musikken.

Orkesterdiciplin:

   

Quantz (1697-1773) skrev
 
om orkesterlivet:
 
"De ældre mener ofte, at det virkelig går ud over dem, hvis de skal underkaste sig en leder, der ikke er så rig på år, som de er. De unge bilder sig til gengæld ind at besidde ligeså megen dygtighed, som kræves for at være leder, uagtet at de pligter, som kræves af en god leder, ikke er få. Men hvordan kan et orkester bestå eller vokse, hvis der blandt dets medlemmer, i stedet for harmonerende og bøjelige gemytter, mest hersker modstand, misundelse, had og ulydighed. Hvor bliver da den ensartede og overensstemmende udførelse af, hvis enhver vil følge sit eget hoved".
 
om musikere:

"En retsskaffen musicus må ikke være egensindig og alt for optaget af sin rang. Fx. en dygtig violinist må på ingen måde skamme sig, hvis han i nødstilfælde måske skal spille 2. violin eller endda bratsch. For disse kræver i mange måder og i mange stykker ligesåvel en dygtig musiker som 1. violinen".
  

Grundlæggelse af berømte orkestre

 

1448 - DET KGL. KAPEL grundlægges med Trompeterkorpset, der i 1600 og 1700 tallet bliver udvidet med militærmusikere og stadsmusikanter og i slutningen af 1700 tallet udvides igen med hofviolonerne.

1548 - DRESDNER STAATSKAPELLE.
1743 - GEWANDHAUS  ORCHESTER, LEIPZIG

1842 - WIENER PHILHARMONIKER 
          - NEW YORK PHILHARMONIC ORCHERSTER
1881 - BOSTON SYMPHONY ORCHESTER.
1882 - BERLINER PHILHARMONIKER.
1888 - CONCERTGEBOUW AMSTERDAM.
1891 - CHICAGO SYMPHONY ORCHESTER.
1895 - SAN FRANCISCO SYMPHONY ORCHESTER.
1900 - PHILADELPHIA ORCHESTER.
1904 - LONDON SYMPHONY ORCHESTER.
1919 - WIENER SYMPHONIKER.
1928 - DR SYMFONIORKESTER.
1930 - BBC SYMPHONY ORCHESTER.

 

Alternativ instrumentering

Det kongelige Kapels størrelse gennem tiderne:

1721 =  14

1770 =  23

1788 =  34

1809 =  49

1877 =  56

1948 =  69

1968 =  97

2014 = 110

Retfærdighed ?

Violinisten Anika Telmanyi (Det kgl. Kapel) sammenlignede i Wagners opera "Den flyvende Hollænder" sin 2. violinstemme med sin mand, Bent Lylloff's samlede indsats som janitshar i hele forestillingen. Han fik solotillæg for elleve slag på gong-gongen, ganske vist alene, mens hun uden tillæg sad i 2. violingruppen og spillede 38.942 noder !

Beethovens piano og violin

Musikkens stilarter:

Middelalder, før 1400 tallet: 

Enstemmig sang (Gregoriansk sang). Troubadourer, dansemusik med trommer, fløjter, skalmeje, lut, fidel. Folkelige kædedanse. Tidlig flerstemmighed i kvarter, kvinter og oktaver.

Renæssance, 1400-1600:

Polyfoni, flere ligeberettigede stemmer. Lineær musikopfattelse uden indsnit i musikken. Emitation i form af kanon. Motetter og messer, madrigaler og chanson med tonemaleri.

Barok, 1600-1750:

Instrumentalmusik og orkester. Nye instrumenttyper og forbedring af eksisterende som violin og kirkeorgel. Dur og mol harmonik. Terassedynamik (piano el. forte). Kun et tema pr. sats. Homofoni (melodi med akkompagnement) og polyfoni (fugaer). Operaen udvikles.

Klassik, 1750-1820:

Symfoniorkestret opstår. Klaveret udvikles og cembaloet går af mode. Spændingsdynamik (crescendo - decresendo). Flere temaer pr. sats, hovedtema og side tema. Sonateform med kontrast, spænding og dramatik. Komponister går fra ansættelse til selvstændige kunstnere.

Romantik, 1820-1880: 

Musik for følelserne, musikken bliver stemningsbærer. Stor vægt på klang, orkestret vokser. Nye instrumenter, basun, tuba, saxofon. Harmonikken udvides som stemningsformidler. Kromatik. Programmusik. Nationalfølelse.

Impressionisme, 1880 - 1890:

Indtryk, stemningsformidling. Reaktion mod senromantikkens svulmende følelsesudladninger. Musikken skulle antyde ikke understrege, skulle være et forløb af farvenuancer. Klanglig forfinet og ikke-dramatisk musik.

Ekspressionisme, fra 1910:

Udtryk. Modreaktion til impressionismen. Abstrakt musik (som Picasso i malerkunsten) med brudt linieføring, dissonancer og "forvredne" melodier. Atonalitet.

Modernisme fra 1922:

Tolvtonemusik. Musikken opbygges udfra en række bestående af alle de tolv forskellige toner. Rækken kan så anvendes på forskellig måde, som tema, som akkorder eller brudt helt op på forskellige stemmer.

Tilfældighedsmusik/Minimalisme, 1950 og senere: 

Musik sammensat af små gentagne "bidder" af musik, der hver gentages et tilfældigt antal gange. Fx. indtil et ur ringer eller musikeren bliver træt. Elektronmusik.

Om måden at spille barokmusik på:

"Ofte sidder barokspecialister fast i det "autentiske", det gammeltestamentligt autentiske og ind imellem glemmer de musikken og kommunikationen, når de holder fast i, at sådan spillede man en tirsdag i 1698". Peter Spissky, koncertmester i Concerto Copenhagen.

Nu har over 38.000 set vores musikvideoer...se nogle eksempler her:

Tag en tur....med Garden i Fredensborg Slot:

Tag en tur....med vaporettoen i Venedig

Tag en tur...til Christiansborg Slot

Tag en tur...til Gjorslev Slot

Tag en tur...til Frederiksborg Slots Barokhave

Tag en tur...i drypstenshulen, Mallorca

Tag en tur. til Frauenkirsche, Dresden

Tag en tur...til Mariæ og Olai Kirker, Helsingør

Tag en tur...til Venedigs kanaler, aften

Tag en tur...til Rudeskov

Tag en tur... med Italiensk malerkunst

Tag en tur...til Rom

Tag en tur...til Rothenburg ob der Tauber

Tag en tur...til Rudeskov, efterår/vinter

Tag en tur...med guldaldermalerne til Rom

Tag en tur...til Kronborg Slot

Se eksempler på øvrige musikvideoer her:


NB !!! Se alle vore videoer:

- tryk på det lille ikon nederst på denne side til højre 

Musikmagasiner:

Smil:

Vidste du at:

 

ORKESTER - Er et græsk ord, der henviser til det sted mellem tilskuerpladserne og scenen, hvor der lejlighedsvis blev danset til akkompagnement af instrumenter (græsk: Orkheomal = dans).

FILHARMONISK - Et græsk ord der betyder "en der elsker harmoni", tilsvarende betyder filomusica en, der elsker musik.

IMPROMPTU - betyder "Hvad der er til rådighed", altså et øjebliks indfald.

Værd at notere sig:

Lars Ulrik Mortensen om barokinstrumenter:

"Vores udgangspunkt, i Concerto Copenhagen, er ikke at skabe noget gammelt, men at skabe noget helt nyt - vi bruger de gamle barokinstrumenter for at få musikken til at lyde ny. Det er kun tilsyneladende en selvmodsigelse".

Vidste du at:

1) Mol kommer fra latinsk = molles = blød. Modsvarende Dur = durus = hård.

2) Tone kommer af græsk: Tonos = spænding/udspændt streng

3) Ordet violin kommer oprindeligt fra latin: Vitulari der betyder "at være munter", "at springe som en kalv". Via det middelalder-engelske viel og viol, hvoraf kommer viola, hvis diminutiveform er violin = Lille viola.

4) Betegnelsen viola kommer af viola da braccia (arm-viola) i modsætning til viola da gamba (knæ-viola) og violino (lille viola). 

Bemærk hvordan instrumenterne holdes

5) Det ældste cembalo, der med sikkerhed kan dateres, opbevares i Victoria and Albert Museum i London. Det blev bygget af Hieronymus fra Bologna i 1521.

Indskriptionen på indersiden af låget lyder således:

"Se hvorledes alt, hvad der rører sig i luften, i himlen, på jorden og i havet bevæges af melodiens søde klang"

Nedenstående er også fra Bologna og er bygget af Jerome i 1521

Smil: